Projecten

De stichting Ramses Shaffy Fonds initieert projecten ten behoeve van jonge kunstenaars. Daarnaast stelt de Stichting jaarlijks een budget ter beschikking voor extern uitgevoerde projecten. Projecten die binnen de doelstelling passen, kunnen een subsidieaanvraag indienen.

Eerdere projecten

Cd’s die we mede mogelijk hebben gemaakt door financiële bijdragen:

JaarProjectOmschrijving
2017Een Ramses Shaffy masterclassIn het kader van het Amsterdams Kleinkunstfestival. Bijdrage 7.500 euro
2017Ramses Shaffy HuisZorgcentrum voor oudere kunstenaars met een podium voor jonge kunstenaars.
2016Shaffy ChantantIn samenwerking met Felix Meritis en de Stichting Amerborgh. Bedoeld voor net afgestudeerden van de kunstakademies. Een soort pop-up theater zoals Shaffy dat al deed avant la lettre, nu onder de titel: ‘Shaffy Chantant 2016′. Bijdrage 35.000 euro.
2015Paul van Vliet AkademieBijdrage theaterproject Paul van Vliet Akademie (1400 euro).
2014Kunstwerk metrostation Vijzelgracht AmsterdamBijdrage subsidie kunstwerk metrostation Amsterdam (2500 euro).
2014De vleugel van Ramses Shaffy naar het Geelvinck Hinlopen HuisDit Amsterdamse museum heeft het instrument gerestaureerd, stelt het tentoon en laat er jonge kunstenaars op spelen.
2014Ramses Shaffy De TentoonstellingVan 7 maart t/m 1 juni bij de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.
2013De cd RAMSES LEEF!Medefinanciering van een cd met vertolkingen van zijn repertoire en twee onbekende tracks van Shaffy (10.000 euro).
2013Het Ramses Shaffy Art ProjectMedefinanciering van project om in het metrostation Vijzelgracht een Ramses Shaffy kunstwerk te laten maken door een jonge kunstenaar (6.850 euro).
2013Het Ramses Shaffy WeekendIn de bovenzaal van Felix Meritis, het voormalige Shaffytheater, waar we jonge kunstenaars financierden die werk van Shaffy zongen (5.900 euro).
2013De benefietavond de Nacht van RamsesOp 1 december in het De la Mar theater in Amsterdam (bijdrage voorbereiding 2.000 euro, opbrengst 7.234,83 euro).

Toekomstige reeds toegezegde projecten

De Ramses Shaffy Kring

Ontmoetingspunt voor beginnende kunstenaars uit verschillende disciplines die contacten en ervaringen kunnen uitwisselen en samen een netwerk kunnen opbouwen dat gebaseerd zal zijn op wederzijdse collegiale dienstverlening. Download hier onze financiële verantwoording.

Onderzoek en expositie

Een groot deel van de nalatenschap van Ramses Shaffy is in bruikleen gegeven aan het Theater Instituut (TIN), onderdeel van de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. Daar heeft Tuja van der Berg op ons verzoek de collectie ontsloten. Bekijk de inventarislijsten: papieren en depots.
Iedereen kan onderdelen aanvragen om te exposeren of te bestuderen. Uitleen en gebruik alleen volgens de regels van de Bijzondere Collecties. Contactpersoon: Hans van Keulen.

Uitgelichte projecten

Maarten Heijmans in het Ramses Shaffy T-shirt

Ramses T-Shirt te koop!

Deze T-shirts zijn speciaal gemaakt door het Ramses Shaffy Fonds, ter ere van Ramses’ 90ste geboortedag. Bestel ze nu! De opbrengsten worden ingezet om jonge kunstenaars te kunnen ondersteunen.

Bekijk project

Ramses Shaffy Huis

Zorgcentrum voor oudere kunstenaars met een podium voor jonge kunstenaars. De Stichting gaf om niet een licentie voor het gebruik van het merk Ramses Shaffy voor het huis.

Bekijk project